Patrol 4x4 - Nissan Patrol Forum banner

Verschil Assen/Frame Y60 - Y61(62)?

15K views 17 replies 8 participants last post by  Oshkosh-P  
#1 ·
Hallo,

zijn er belangrijke verschillen in de sterkte van de framerails en assen tussen de Y60 en de Y61/62?

Voor zover ik weet, hebben beide in de meeste varianten schroefveren voor en achter. Ik zou een oudere Y60 kunnen krijgen met de sterke en solide benzinemotor, voor veel minder dan de Y61 met de goede 3.0-motor, maar ik heb maximale sterkte in frame en assen nodig, aangezien het voertuig een aanzienlijk gewicht moet dragen.

Groeten

#7 ·
Mijn GQ (Y60) weegt bijna altijd 4 ton, heb hem over de brug gereden en had 2,5 op de achteras.
Dit is een ute met schroefveren, met sterkere onderste en bovenste draagarmen, de stijfste schroefveren van Dobinson, zeer dure aftermarket schokdempers van MCA en een veertorenbeugel van Superior Engineering en hij heeft nog nooit een steek laten vallen.
Nog nooit een lager vervangen, nooit een probleem gehad, ik heb een canopy erop waar ik al dat gewicht in prop, en het is een zware bak, dus het is vanaf het begin al een achterstand, en als hij beladen is en je rijdt over een weg met een paar van die mooie glooiende op- en afgangen die het gewicht aan de achterkant ontlasten, zie je de cabine dichter bij de canopy komen. Ik neem aan omdat de achterkant van het chassis/de bak naar beneden buigt over het assteunpunt, je kunt de buiging zelfs zien als je de onderste rail van de bak bekijkt, zelfs met dit gebeuren, heb ik nog nooit een probleem gehad en heb Cape York, Kakadu, Lytchfield en de meeste lokale 4WD-parken gedaan. Vernietig een beetje banden, maar nooit iets structureels, afkloppen.

#8 ·
Mijn GQ (Y60) weegt bijna altijd 4 ton, heb hem over de brug gereden en had 2,5 op de achteras.
Dit is een ute met schroefveren, met sterkere onderste en bovenste draagarmen, de stijfste schroefveren van Dobinson, zeer dure aftermarket schokdempers van MCA en een veerpootbrug van superior engineering en hij heeft nog nooit een steek laten vallen.

Nooit een lager vervangen, nooit een probleem gehad, ik heb er een canopy op zitten waar ik al dat gewicht in prop, en het is een zware bak dus ik sta al achter, en als je geladen over een weg rijdt met een paar van die mooie rollende ups en downs die het gewicht in de achterkant ontlasten, zie je de cabine dichter bij de canopy komen, ik neem aan omdat de achterkant van het chassis/de bak naar beneden buigt over het assteunpunt, je kunt de buiging zelfs zien als je de onderste rail van de bak bekijkt, zelfs met dit gebeuren, heb ik nog nooit een probleem gehad en heb Cape York, Kakadu, Lytchfield en de meeste lokale 4WD-parken gedaan. Vernietigt een beetje banden, maar nooit iets structureels, afkloppen.
Holy crap...

#10 ·
Heeft het allemaal wel zoveel zin?
Ik ben er altijd van uitgegaan dat het idee van de flex is omdat dat normaal is voor staal, verstevig het op één plek en het zal gewoon scheuren aan het einde van het stijve punt, omdat het eromheen zal buigen. Ik weet dat de visplaat bedoeld is om te voorkomen dat dit gebeurt, maar heeft het zin om het te doen?
Hebben deze dingen de gewoonte om op de verbindingen te scheuren?

#12 ·
Ik reed vanavond met mijn vrachtwagen zonder het gewicht erin, alleen de lange stalen bak van 2,6 m en de volledig gesloten aluminium kap (ik kan hem misschien over de brug zetten om te zien wat hij leeg weegt) en het is zoooo veel fijner.

Ik rijd ook zonder stabilisatorstangen.

Dus kortom, houd je stabilisatorstangen, gebruik stijve veren en doe wat je kunt om het gewicht te beperken, want ondanks alles zullen ze zich als **** gedragen als ze zwaar zijn.

Zeker als je een lange overhang hebt, rijd ik een vergelijkbaar gewicht in een Patrol-wagon als ik de ute van de weg heb, minus bak en kap, maar veel gewicht op de stalen imperiaal, en het is een veel fijnere rit, alleen langzamer. De wagon heeft wel stabilisatorstangen.

#14 ·
Y61-achterste torens zijn interessanterwijs meer geneigd. Indrukwekkende foto's van enkele die vernietigd zijn. Je kunt de aanslagen indraaien en meer lock krijgen, je moet alleen voorzichtig zijn met hoeveel vermogen je in 4wd bij volledige lock zet.
Heeft de OP ons een geschat laadvermogen of doel voor het voertuig verteld?

#16 ·
Sorry, ik heb de laatste post niet begrepen.

Wanneer zijn die veranderingen gebeurd? En wat is er veranderd? Materiaaldikte? Iemand heeft zijn Y61 Patrol-frame gemeten met 3,5 mm, is dat het moderne frame?

Voor het GVW: De G-wagon is goed voor 3500 kg, zelfs 4300 met de bredere assen, maar daarmee komt hij qua grootte dicht in de buurt van fullsize trucks, dus het is moeilijk te vergelijken. Maar iets rond de 4000 zou goed zijn, altijd beter om de technische limieten niet te overschrijden.

#17 ·
Torsiestijfheid staat echter niet altijd gelijk aan draagvermogen... Iedereen weet dat de GU de zijkant van het chassis aan de achterkant met schroefveren waarschijnlijk meer zal scheuren dan een GQ, tenzij ze zijn verstevigd.

#18 ·
Ja, dat is een goed punt, een vriend van me stelde voor om na te denken over de Land Cruiser VDJ 200, aangezien die een full-size pick-up frame heeft, maar dan boxed. Klinkt massief, maar ik heb geen gegevens. De voorwielophanging ziet er sterk uit, maar het is geen as... de achterkant lijkt vergelijkbaar met de Patrol.