Patrol 4x4 - Nissan Patrol Forum banner
21 - 40 of 46 Posts
Discussion starter · #21 ·
Het is eigenlijk een beetje een stom punt, het stroomverbruik van de motor, vooral een bewerkte TD42, 6 tot 8 pk motorvermogen gaat niet veel verschil maken dat je daadwerkelijk kunt voelen. En het is wat het is, als je grote elektrische verbruiksvereisten hebt. Uit een beetje onderzoek zou onze standaard dynamo, als deze daadwerkelijk 80 ampère zou kunnen handhaven bij kruissnelheid van 2400 tpm, wat niet het geval is, met de voorgestelde interne verliezen elektrisch en warmte, ongeveer 2 pk benaderen zonder riemwrijvingsverliezen, die wel 0,25 pk kunnen bedragen op onze 12 mm V-riem als deze te strak en te diep in de groef op een roestige, versleten stalen poelie zit, wat typisch is. De SBC 270 zal waarschijnlijk 250 ampère benaderen bij 2400 kruistoeren uit de gegevens die ik kan vinden over Denco brushless. En de interne elektrische verliezen zijn aanzienlijk minder, zelfs als we een warmteverliescomponent van 0,1 toevoegen, suggereren de gegevens 0,01% omdat ze koeler draaien dan borstels, dus we naderen nu misschien 4,3 pk het beste. Dan V-riemverliezen, maar de SBC wordt geleverd met een geanodiseerde aluminium poelie die aanzienlijk minder wrijvingsverlies heeft.

Als voorbeeld om dit in perspectief te plaatsen: de standaard vloeistofkoppelingventilator suggereert 1,5 pk bij vrijloop en meer dan 8 pk vergrendeld en zelfs nog meer als je een fancy ventilator gebruikt die de meeste mensen tegenwoordig op een TD42T lijken te gebruiken. Ik kan niet echt suggereren dat je de vloeistofkoppelingventilator kunt voelen inschakelen tijdens het rijden, maar je kunt zeker de AC-koppeling voelen inschakelen op een warme dag. De grote 7-zuigerpomp die we gebruiken, kan echt ruim 10 pk verbruiken op een warme dag bij het inschakelen van een hoge kopdruk r34-gas. Voor mij gebruik ik 2x 16 inch Spal-ventilatoren, dus 40 ampère vol vermogen bij zoiets als 4000 cfm inclusief verliezen, dus dat is ongeveer 0,6 pk, wat minder motorvermogenverbruik op de dynamo is dan de mechanische ventilator in vrijloop. Ik heb eigenlijk 4 spal-ventilatoren, dus 1,2 pk als alle 4 zijn aangesloten, wat zelden gebeurt, behalve in files in Brisbane of strandwerk, wat nog steeds minder is dan een mechanische vloeistofkoppelingventilator in vrijloop. Misschien is dat de reden waarom OEM's nu exclusief elektrische ventilatoren gebruiken in moderne auto's. Maar de TD42, die een beetje een ketel is, is misschien niet verstandig om elektrische ventilatoren te gebruiken zonder serieuze aanpassingen aan de koeling.
Eens Pete. Dit is de reden dat ik op zoek moest naar een grotere dynamo. Mijn elektrische ventilatoren trekken momenteel bijna 50 ampère als ze draaien. Ik overwoog om over te stappen op een multiriem om een hogere output dynamo te krijgen. Het veranderen van de poelies was het moeilijkste van alles. Dit gevonden en het niet nodig gehad.

Omdat ik een elektrische waterpomp gebruik, heb ik de viskeuze naaf en ventilator niet nodig en dus ook de poelie niet. Dit geeft me een goede wikkeling van ongeveer 80% op de dynamo poelie, wat helpt bij de aandrijving ervan. Gewoon iets om rekening mee te houden, neem ik aan.
 
Er is nog een overweging voor de lange termijn: hoe zou het consequent laten draaien van de dynamo plus alle andere belasting (airco, pomp, ventilator etc.) de levensduur van de riem, poelies en spanner beïnvloeden? Ik weet dat mijn (originele) automatische spanner het niet prettig vindt om mijn dynamo onder hoge belasting (opladen van de hulpaccu met DC/DC overbrugd) op koude ochtenden te laten draaien.
 
Er is nog een overweging voor de lange termijn: hoe zou het consequent laten draaien van de dynamo plus alle andere belasting (airco, pomp, ventilator etc.) de levensduur van de riem, poelies en spanner beïnvloeden? Ik weet dat mijn (originele) automatische spanner het niet prettig vindt om mijn dynamo onder hoge belasting (opladen van hulpaccu met DC/DC overbrugd) op koude ochtenden te laten draaien.
 
Discussion starter · #24 ·
Er is nog een andere overweging voor de lange termijn - hoe zou het consequent laten draaien van de dynamo plus alle andere belasting (airco, pomp, ventilator etc.) de levensduur van de riem, poelies en spanner beïnvloeden? Ik weet dat mijn (originele) automatische spanner het niet leuk vindt om mijn dynamo onder hoge belasting te laten draaien (aux-accu opladen met DC/DC overbrugd) op koude ochtenden.
Ik kan het bovenstaande niet beantwoorden. Wat ik wel kan zeggen is dat ik geen automatische spanner heb om me zorgen over te maken in mijn 4.2. Op de lange termijn zou de dynamo prima moeten zijn als er voldoende luchtstroom is. Hitte doodt deze, zoals ik kan getuigen met eerdere goedkopere dynamo's. Deze dynamo heeft grote ventilatoren voor en achter. Voldoende luchtstroom.
Wat betreft het consequent laten draaien, de dynamo draait fulltime wanneer de motor wordt aangezwengeld en draait. Hij zal nooit uitschakelen, maar alleen omhoog en omlaag gaan wanneer de stroom nodig is om elektrische items te laten draaien en batterijen op te laden.
 
Met constant laten draaien bedoel ik het laten draaien bij belasting, rond de 40% (108A) of meer, want ik weet zeker dat men dit alleen zou installeren als je een verlengde zware stroomafname hebt om het te rechtvaardigen.

Ik heb nog geen enkele dynamo voor een consumentenvoertuig gehoord die volledig mechanisch loskoppelt wanneer de motor draait.
 
Mercedes had een paar jaar geleden, voordat diesel in auto's in de EU werd verboden, een diesel-zescilinder-in-lijn in opdracht gegeven die een borstelloze generator had, die ook de startmotor was voor het stille, naadloze starten en stoppen van de motor. Hij kon ook zo worden ingesteld dat hij zich uitschakelde of geen stroom opwekte, dus geen of heel weinig belasting, geloof ik. De motor werd als prototype gebouwd en getest met interessante vermogens- en koppelwaarden voor een zeer laag brandstofverbruik om toekomstige emissiecodes te overtreffen. Helaas niet, we zullen die dieseltechnologie missen. Maar we zullen het generatorsysteem waarschijnlijk in de toekomst in benzineauto's zien. Misschien...
 
@Dan789

Heeft u een nummer of e-mailadres voor Jim Impey? Ik ben in Victoria, maar merkte dat het adres een huis is, dus ik dacht dat het het beste was om gewoon niet op te komen.

Bent u nog steeds tevreden met uw dynamo?

Proost
 
Discussion starter · #29 ·
Dus, een kleine update over deze dynamo. Het is een hele rit geweest ermee. Heb geduld met me over het verhaal. Ik plaats het voor context. Er was een oplossing voor mij voor mijn setup. Waarschijnlijk niet nodig voor iedereen. Ik zal dit allemaal in een andere post zetten.

Dus na het gebruik van deze dynamo een tijdje, had ik dezelfde problemen als met mijn andere dynamo's. Doorgebrand. Dit was niet goed, want ik had niet verwacht $2.000 uit te geven aan een dynamo. Ik nam hierover contact op met Jim en M2K en ze waren stomverbaasd omdat ze geen problemen hadden met dynamo's die dit deden, vooral gloednieuwe dynamo's.
Na wat diagnose werd besloten om een nieuwe regelaar en borstels te sturen om het te repareren. Dit was een relatief eenvoudig proces. Ik haalde de achterklep eraf, gebruikte de soldeerbout om de regelaar te verwijderen en installeerde de borstels. Mooie dagen, alles werkte weer.

Toen begon ik aan een reis naar de noordelijke staat (Sunshine Coast) met mijn caravan erachter, met mijn nieuw gerepareerde dynamo. Mooie dagen, alles werkte goed. Ik reed rond in 30 graden hitte en keek naar het feit dat mijn vrachtwagen volledig was opgeladen terwijl al mijn extra elektronica (ventilatoren, pompen, airco etc.) draaide. Ik kom ongeveer 600 km in mijn reis, dan boem, de gevreesde lichten gaan aan en er gaat geen lading in mijn batterij en de volts daalden. Dynamo is weer kapot gegaan. Dit liet me gestrand achter op een Bunnings-parkeerplaats in 30 graden weer, waar ik de dynamo moest vervangen om mijn goedkope 120 amp dynamo weer te installeren. Dat was niet leuk.

Dus ik nam weer contact met hen op en ze waren absoluut verbijsterd, meer dan de vorige keer. Hoe kan dit twee keer met dezelfde dynamo gebeuren? Er kwamen wat vragen op me af die neerkwamen op het beschuldigen van mijn setup en dat ik te veel hitte in de dynamo dreef, omdat ze zeiden dat deze nooit zouden moeten doorbranden. De oplossing was om de dynamo terug te sturen zodat ze ernaar konden kijken en konden zien wat het probleem was.

Nu, de hitteproblematiek aanpakken. Ik verklaarde dat ik niet zeker wist hoe dit het geval kon zijn, aangezien de goedkope dynamo 100% van de tijd voor 100% werkt, terwijl hun dynamo ongeveer 80% van de tijd voor 30% werkte. Ik had geen problemen met de goedkope, behalve dat hij de vereiste stroom van de vrachtwagen niet kon bijhouden toen de dubbele ventilatoren aangingen (40 ampère verbruik), terwijl de rest van de vrachtwagen draaide.

Iets om ook over de goedkope te zeggen. Ik kocht dit in Alice Springs (dus niet zo goedkoop). Het deed de woestijntrip in temperaturen van 40+ graden, evenals de rest van deze reis en terug, samen met een tijdje rondrijden. Dus zoals ik tegen hen zei, hoe kon een goedkope draaien met die percentages en temperaturen, maar hun bomvrije dynamo kon het niet. Dus gingen ze het repareren en stuurden het terug.

Kort nadat ik de mijne terug had ontvangen, deed de dynamo van mijn maat hetzelfde. Dezelfde dynamo, dezelfde setup. Nu stond de druk echt op ons vanwege dezelfde setup met hetzelfde probleem. De dingen werden een beetje verhit in onze e-mails heen en weer. Uiteindelijk hebben ze zijn dynamo gerepareerd en teruggestuurd. (week doorlooptijd elke keer, let wel).
Mijn maat kwam onlangs bij mij thuis, ongeveer 400 km rijden. Toen hij aankwam, maakte hij een opmerking over zijn auto die knipperde en direct weer aanging. De enige reden dat hij het merkte, is omdat de stereo een opstartfase doormaakte. Dit was best vreemd, want de mijne deed dit al geruime tijd, behalve dat het bij mij veel erger was. De mijne deed het de eerste keer bij 100 km/u, behalve dat het niet alleen de stereo uitschakelde, maar mijn auto-computer (Aftermarket) opnieuw opstartte. Deze kwam toen weer aan in neutraal. Nu wilde ik hem niet terug in de drive zetten, dus moest ik stoppen, in de parkeerstand zetten en dan in de drive zodat ik kon vertrekken. Dit was helemaal niet eng.

Een deel van mijn vraag aan M2K was het feit dat ik nooit 200 ampère inactief zag, zoals ze suggereerden dat hun dynamo kon doen. Ze suggereerden dat ik een volt-test moest doen aan de achterkant van de dynamo. Nou, dit was heel verrassend. Het blijkt dat de regelaar aan de achterkant van de dynamo 14,9 V uitgaf toen de batterij vol was.

Dit zette me aan het denken en onderzoeken.

Ik keek naar de DCS-website en de batterijspecificaties die ik heb. Wow, maximale lading is 14,6 V. Ik begon verder onderzoek te doen naar lithiumbatterijen die rechtstreeks op de dynamo zijn aangesloten. Er stond niets in de autowereld over dit onderwerp. Wat er wel kwam, was veel geschreven in de bootwereld erover.

Dus om het niet te ingewikkeld te maken (want het werd nogal ingewikkeld bij het onderzoeken), was het probleem de hele tijd de hoge volts die de BMS op de lithiumbatterij lieten trippen, waardoor deze een milliseconde uitschakelde. Wanneer dit uitschakelt, hebben de hoge volts van de dynamo geen plek om naartoe te gaan, daarom komen ze terug en verbranden in het kort de interne onderdelen van de dynamo.

Omdat ik een reis voor de boeg had waarbij ik met mijn vrachtwagen moest rijden, kon ik niet wachten op een doorlooptijd van 8 weken. Ik moest met een oplossing komen.

Meer volgt....
 
Discussion starter · #30 ·
De oplossing.

Neem het uit hun handen. Los het probleem zelf op.

Voordat dit verder gaat, heb ik GEEN banden met de hieronder vermelde plaats. Ik heb de volledige winkelprijs betaald voor elk gekocht product. Ik vermeld het alleen maar zodat mensen begrijpen wat het is en wat de kosten zijn om een ​​dergelijke opstelling te voltooien. Als ik de forumregels heb overschreden door hieronder te vermelden wat ik heb, laat het me dan weten en ik zal de niet-toegestane informatie verwijderen.

Ik heb besloten om voor een externe Balmar-regelaar te gaan. Deze worden op boten gebruikt voor hun opstellingen. Balmar is volgens mijn onderzoek een gerespecteerd merk in de watersportwereld. Ik ben niet in boten geïnteresseerd, dus ik heb er nog nooit van gehoord voordat ik onderzoek deed. Het item waar ik voor ben gegaan is MC-618-H - Balmar. Hier zitten een aantal voordelen aan, waarvan er een overal op het web wordt vermeld. De meeste nieuwe auto's hebben tegenwoordig dergelijke technologie in hun computeropstelling ingebouwd. Dit maakt onze "domme" dynamo in veel opzichten "slim".

Na behoorlijk wat onderzoek te hebben gedaan naar het gebruik van lithium met een dynamo, was dit het meest aanbevolen product. Er zijn andere, maar niet zo gebruiksvriendelijk.

Dus, de installatie. Om dit te doen, moest ik de interne regelaar op de dynamo verwijderen en wat interne bedrading voltooien. Nadat ik contact had opgenomen met M2K met mijn bedoelingen, stuurden ze me dit om te helpen bij het verwijderen van de interne regelaar en het instellen voor de externe regelaar.

Image


Ik heb geen foto van de dynamo gemaakt voordat ik hem installeerde, maar geïnstalleerd in de truck ziet het er nu uit zoals hieronder. Aan de achterkant van de dynamo zie je een zwarte doos, de Balmar-dynamobeschermingsmodule.

Image


Ik heb de regelaar op de dwarsbalk boven het dashboardkastje geïnstalleerd, achter het lege paneel. (Bedrading nog niet af. Dit wordt later opgeruimd)

Image


Ik heb op dat moment ook de SG200-unit gekocht die er een netwerk van maakt. Deze wordt geleverd met de meter hieronder, die ik in mijn achterste ladesysteem heb geïnstalleerd.

Image


Ik heb ook de Bluetooth-module gekocht die in de SG200 wordt gestoken. Hierdoor kan ik het installatieproces veel gemakkelijker voltooien en het monitoringproces vanaf mijn telefoon of een app op elk apparaat (Apple of Android). De afbeelding hieronder is van mijn truck net na het starten in stationair.

Image



De fysieke installatie hiervan kostte me ongeveer 1 dag. Was in sommige delen een beetje ingewikkeld, maar voor het grootste deel gemakkelijk te voltooien.

Nu, de voordelen van deze externe regelaar zijn geweldig, ver boven wat de "domme" regelaar zou doen. Hij heeft 3 laadinstellingen, vergelijkbaar met een 240v-lader, bulk, absorptie en float. In het begin was ik een beetje sceptisch over de laadprofielinstellingen. Bulk heb ik ingesteld op 14,4v. Dit duurt 18 minuten, voert dan een test uit en gaat ofwel naar de float-instelling of gaat door in bulk totdat het netwerk detecteert dat de batterij vol is via volt of via SOC.
Vervolgens is absorptie, die is ingesteld op 13,8v. Dit doet weer hetzelfde als bulk.
Vervolgens is float, die is ingesteld op 13,4v.

Ik was een beetje bezorgd over de float-instelling. Omdat het zo laag was, dacht ik niet dat het zou werken zoals het hoort. Ik heb ongeveer 500 km afgelegd sinds de installatie. Het is al vaak in float geweest, waarbij mijn dynamo voldoende stroom leverde om alles te laten draaien wat nodig was, ook als mijn ventilatoren cyclisch aanslaan.

Ik heb ook de Balmar-dynamobeschermingsmodule geïnstalleerd. Dynamobeschermingsmodules - Balmar Dit helpt als de BMS ooit weer uitschakelt met de hoogspanningspiek.

Dus, ik zal de locatie vermelden waar ik heb gekocht en de kosten. Dit was niet goedkoop, maar mijn batterij of dynamo ook niet. Als dit niet is toegestaan, laat het me dan weten en ik zal de kosten hieronder verwijderen.

Dynamobeschermingsmodule - $123,70
Balmar-dynamobeschermingsmodule - 12 Volt

Balmar MC - 618 $605,60
Balmar MC-618 12V Multi-Stage-dynamoregelaar met harnas

Balmar SG200 met display - $410,90
Balmar Smartgauge Battery Monitor Kit, 12V-48V

Balmar Bluetooth - $99,00
Balmar Smartgauge Bluetooth Gateway

Balmar SG Smartlink-kabel - $99,00
Balmar SG200 SmartLink-communicatiekabel - 10 meter


Totaal van deze opstelling - $1338,20 (exclusief dynamo of batterij)

Hier zijn mijn gedachten over het systeem.

Voordelen
1. Brandstofverbruik. Wanneer de batterij is opgeladen, schakelt de dynamo uit en verwijdert de weerstand op de motor
2. Volledige controle over wat de dynamo afgeeft en wanneer hij het afgeeft
3. De dynamo kan worden beschermd tegen hitte via de instelling die de output vermindert op basis van de temperatuur
4. Levensduur van de batterij dankzij het laadprofiel van het systeem
5. In staat om lithium veilig op te laden vanaf een dynamo
6. Riembelastingsbescherming bij het opstarten. Kan de velduitvoer voor een bepaalde duur vertragen om slijtage van de riem te voorkomen wanneer de riem koud is
7. Dit kan worden geïnstalleerd als een batterijbewakingssysteem in plaats van een standalone batterijbewakingssysteem te gebruiken
8. Veel anderen die ik niet heb vermeld

Nadelen
1. Kosten. Dit is een zeer dure aanpassing
2. Dynamo-aanpassing. Er zijn werkzaamheden vereist aan de dynamo die u zelf kunt doen. Als je het niet zelf doet, kan dit naar een auto-elektricien worden gebracht om het voor je te doen. Meer kosten.
3. Extra elektronica in de truck
4. Installatie. Nogmaals, dit kan door uzelf worden voltooid, anders moet een auto-elektricien het doen. Meer kosten.
5. Als je al een dubbel batterijsysteem of batterijbewakingssysteem hebt, kan dit een verdubbeling zijn.
6. Waarschijnlijk meer die ik niet heb vermeld. Ik heb er echter nog geen gezien

Bovendien heb ik de standaard Nissan-bedradingsboom hiervoor niet gewijzigd. Als deze dynamo defect raakt, kan ik een standaard dynamo kopen en installeren. De standaard stekker zit er nog naast deze opstelling.

Nu, dit is niet voor iedereen, of niet voor velen, of niet voor iemand. Ik wilde gewoon een update geven over de dynamo en de problemen die ik had en de oplossingen die ik heb gebruikt. Ik heb te veel tijd besteed aan het installeren van het opladen van de lithiumbatterij van de dynamo, zodat ik niet terug zou gaan naar een standaardopstelling met een DC-naar-DC-lading. Afgezien daarvan had ik dat allemaal moeten kopen, wat ook een paar $$ zou hebben gekost.

Ik sta op het punt om weer een reis te maken naar de Sunshine Coast in QLD (1500 km enkele reis). Ik zal een beter begrip hebben van hoe dit gaat als ik daar aankom en thuiskom. Ik hoop echt dat dit mijn 12v-problemen oplost, want ik wil echt niet terugkeren naar de standaardopstelling.

Dus als je zo lang bent gebleven, bedankt voor het lezen.
 
@Dan789 Ik waardeer de update echt, ik stond op het punt om een m2k-alternator te bestellen. En met een vergelijkbare batterijopstelling zou ik in grote problemen zijn geweest. Waren m2k redelijk tevreden met uw oplossing?
 
De oplossing.

Neem het uit hun handen. Los het probleem zelf op.

Voordat dit verder gaat, heb ik GEEN banden met de hieronder vermelde plaats. Ik heb de volledige winkelprijs betaald voor elk gekocht product. Ik vermeld het alleen zodat mensen begrijpen wat het is en wat de kosten zijn om een ​​dergelijke opstelling te voltooien. Als ik de forumregels heb overtreden door hieronder te vermelden wat ik heb, laat het me dan weten en ik zal de niet-toegestane informatie verwijderen.

Ik besloot te gaan voor een externe Balmar-regelaar. Deze worden gebruikt op boten voor hun opstellingen. Balmar is volgens mijn onderzoek een gerespecteerd merk in de watersportwereld. Ik ben niet in boten geïnteresseerd, dus ik heb er nog nooit van gehoord vóór mijn onderzoek. Het item waar ik voor ging is MC-618-H - Balmar. Hier zitten een aantal voordelen aan, die overal op het web worden vermeld. De meeste nieuwe auto's hebben tegenwoordig dergelijke technologie ingebouwd in hun computeropstelling. Dit maakt onze "domme" dynamo in veel opzichten "slim".

Na een flink onderzoek naar het gebruik van een lithiumbatterij met een dynamo, was dit het meest aanbevolen product. Er zijn andere, maar niet zo gebruiksvriendelijk.

Dus, de installatie. Om dit te doen, moest ik de interne regelaar op de dynamo verwijderen en wat interne bedrading voltooien. Nadat ik contact had opgenomen met M2K met mijn bedoelingen, stuurden ze me dit om te helpen bij het verwijderen van de interne regelaar en het instellen ervan voor de externe regelaar.

View attachment 557041

Ik heb geen foto gemaakt van de dynamo vóór de installatie, maar geïnstalleerd in de truck ziet het er nu uit zoals hieronder. Aan de achterkant van de dynamo zie je een zwarte doos, de Balmar-dynamobeschermingsmodule.

View attachment 557042

Ik heb de regelaar op de dwarsbalk boven het dashboardkastje geïnstalleerd, achter het blanco paneel. (Bedrading nog niet af. Dit wordt later opgeruimd)

View attachment 557043

Ik heb op dat moment ook de SG200-unit gekocht die er een netwerk van maakt. Deze wordt geleverd met de meter hieronder, die ik in mijn achterste ladesysteem heb geïnstalleerd.

View attachment 557044

Ik heb ook de Bluetooth-module gekocht die op de SG200 wordt aangesloten. Hierdoor kan ik het instelproces veel gemakkelijker voltooien en het bewakingsproces vanaf mijn telefoon of een app op elk apparaat (Apple of Android). De afbeelding hieronder is van mijn truck net na het starten in stationair.

View attachment 557045

De fysieke installatie hiervan kostte me ongeveer 1 dag. Was in delen een beetje ingewikkeld, maar voor het grootste deel gemakkelijk te voltooien.

Nu, de voordelen van deze externe regelaar zijn geweldig, ver boven wat de "domme" regelaar zou doen. Hij heeft 3 laadinstellingen, vergelijkbaar met een 240v-lader, bulk, absorptie en float. In het begin was ik een beetje sceptisch over de laadprofielinstellingen. Bulk heb ik ingesteld op 14,4v. Dit duurt 18 minuten, voert dan een test uit en gaat ofwel naar de float-instelling of gaat verder in bulk totdat het netwerk detecteert dat de batterij vol is via volts, of via SOC.
Vervolgens is absorptie, die is ingesteld op 13,8v. Dit doet weer hetzelfde als bulk.
Vervolgens is float, die is ingesteld op 13,4v.

Ik was een beetje bezorgd over de float-instelling. Omdat het zo laag was, dacht ik niet dat het zou werken zoals het hoort. Ik heb sinds de installatie ongeveer 500 km gereden. Het is al vaak in float geweest, waarbij mijn dynamo voldoende stroom leverde om alles te laten draaien wat nodig was, inclusief wanneer mijn ventilatoren cyclisch aanslaan.

Ik heb ook de Balmar-dynamobeschermingsmodule geïnstalleerd. Dynamobeschermingsmodules - Balmar Dit helpt als de BMS ooit weer uitschakelt met de hoogspanningspiek.

Dus, ik zal de locatie vermelden waar ik heb gekocht en de kosten. Dit was niet goedkoop, maar ook mijn batterij of dynamo niet. Als dit niet is toegestaan, laat het me dan weten en ik zal de kosten hieronder verwijderen.

Dynamobeschermingsmodule - $123,70
Balmar-dynamobeschermingsmodule - 12 Volt

Balmar MC - 618 $605,60
Balmar MC-618 12V Multi-Stage dynamoregelaar met harnas

Balmar SG200 met display - $410,90
Balmar Smartgauge batterijmonitor-kit, 12V-48V

Balmar Bluetooth - $99,00
Balmar Smartgauge Bluetooth Gateway

Balmar SG Smartlink-kabel - $99,00
Balmar SG200 SmartLink-communicatiekabel - 10 meter


Totaal van deze opstelling - $1338,20 (exclusief dynamo of batterij)

Hier zijn mijn gedachten over het systeem.

Voordelen
1. Brandstofverbruik. Wanneer de batterij is opgeladen, schakelt de dynamo uit en wordt de weerstand op de motor verwijderd
2. Volledige controle over wat de dynamo afgeeft en wanneer hij het afgeeft
3. Dynamo kan worden beschermd tegen hitte via de instelling die de output vermindert op basis van de temperatuur
4. Levensduur van de batterij dankzij het laadprofiel van het systeem
5. In staat om lithium veilig op te laden vanaf een dynamo
6. Riembelastingsbescherming bij het opstarten. Kan de velduitvoer voor een bepaalde duur vertragen om slijtage van de riem te voorkomen wanneer de riem koud is
7. Dit kan worden geïnstalleerd als een batterijbewakingssysteem in plaats van een standalone batterijbewakingssysteem te gebruiken
8. Veel anderen die ik niet heb vermeld

Nadelen
1. Kosten. Dit is een zeer dure modificatie
2. Dynamomodificatie. Er zijn werkzaamheden aan de dynamo die u zelf kunt doen. Als u het niet zelf doet, kan dit naar een auto-elektricien worden gebracht om het voor u te doen. Meer kosten.
3. Extra elektronica in de truck
4. Installatie. Nogmaals, dit kan door uzelf worden voltooid, anders moet een auto-elektricien het doen. Meer kosten.
5. Als u al een dubbel batterijsysteem of batterijbewakingssysteem heeft, kan dit een verdubbeling zijn.
6. Waarschijnlijk meer die ik niet heb vermeld. Ik heb er nog geen gezien

Bovendien heb ik de standaard Nissan-bedradingsboom hiervoor niet gewijzigd. Als deze dynamo defect raakt, kan ik een standaard dynamo kopen en installeren. De standaard stekker zit er nog naast deze opstelling.

Nu, dit is niet voor iedereen, of niet voor velen, of niet voor iemand. Ik wilde gewoon een update geven over de dynamo en de problemen die ik had en de oplossingen die ik heb gebruikt. Ik heb te veel tijd gestoken in het installeren van het lithiumbatterij opladen van de dynamo dat ik niet terug zou gaan naar een standaardopstelling met een DC-naar-DC-lading. Afgezien daarvan had ik dat allemaal moeten kopen, wat ook een paar $$ zou hebben gekost.

Ik sta op het punt om weer een reis te maken naar de Sunshine Coast in QLD (1500 km enkele reis). Ik zal een beter begrip hebben van hoe dit gaat als ik daar aankom en thuiskom. Ik hoop echt dat dit mijn 12v-problemen oplost, want ik wil echt niet terugkeren naar de standaardopstelling.

Dus als je zo lang bent gebleven, bedankt voor het lezen.
Geen zorgen over het vermelden van leveranciers in die context, we hebben eigenlijk een oude thread waar mensen een leverancier kunnen aanbevelen die ze hebben gebruikt.
Goed gedaan met de klus, maat.
 
Discussion starter · #33 ·
@Dan789 Ik waardeer de update echt, ik stond op het punt om een m2k-alternator te kopen. En met een vergelijkbare batterijopstelling zou ik in grote problemen zijn gekomen. Waren m2k redelijk tevreden met uw oplossing?.
Ze leken tevreden dat ik voor de oplossing ging. Ik heb ze nog geen foto's gestuurd van wat ik heb voltooid.

Ik twijfel er niet aan dat hun dynamo een kwaliteitsdynamo is. Ik zal erachter komen nadat ik 300.000 heb gereden met deze opstelling of het werkt of niet.

Ze zijn redelijk redelijk geweest om mee om te gaan. Ik weet niet zeker of ze op de hoogte waren van het probleem met lithiumbatterijen en hun BMS die uitvalt, maar toen ik het ze vertelde, waren ze het met me eens dat dit de reden zou zijn geweest dat de dynamo twee keer is doorgebrand. Ik weet niet zeker waarom hun regelaar zulke hoge voltages toeliet. Ik heb ze dit niet gevraagd. Ik was gewoon op zoek naar een snelle oplossing zodat ik mijn vrachtwagen kon gebruiken.
 
Nieuws over dit?
Heb je erover nagedacht om de spanning nog wat te verlagen? 14v (bij de batterij) is 3,5v per cel, wat nog steeds 100% geladen is. Dit beperkt de kans dat een cel over de 3,65v gaat, beschadigd raakt en de BMS uitschakelt. Je kunt eigenlijk nog steeds 100% lading bereiken bij 13,6v (3,4v per cel), maar het duurt iets langer, wat geen probleem is tijdens reizen). Die DCS-batterijen zijn niet goedkoop!
 
Discussion starter · #35 ·
Ja, veel updates.

Ten eerste, de externe regelaar is absoluut de juiste manier. Ik zou dit nu gebruiken op elk ouder voertuig, als ik er weer een ouder voertuig zou kopen. De mogelijkheid om te controleren wat de dynamo doet en wanneer hij het doet, brengt hem zeker dichter bij het moderne voertuig. Ik laat de dynamo nu met een vertraging van 30 seconden bij het opstarten draaien, heb de bulkspanning op maximaal 14,4 V ingesteld, absorptie op 14,2 V en float op 14,0 V. Ik heb gemerkt dat de manier waarop mijn truck de beschikbare stroom gebruikt (Spal-ventilatoren & waterpomp @ vol vermogen kunnen circa 80 ampère trekken) dat het hebben van de spanning onder de 14 V in float te veel van de batterij gebruikt zonder dat de dynamo voldoende compenseert. Ik heb ook de velduitgang ingesteld op max. 80% (circa 220 ampère), wat me nog steeds voldoende beschikbare stroom geeft zonder de warmte in de dynamo te veel op te drijven. De max. temperatuur die ik zie, is ongeveer 90 graden bij die 80% output bij het wegrijden van de camping in lage gearing en het inbrengen van maximaal vermogen. Opladen op deze manier zal helpen de levensduur van mijn dynamo aanzienlijk te verlengen.

Met betrekking tot mijn batterij had ik problemen bij het starten van mijn truck. Ik moest deze terugbrengen naar DCS waar ze firmware-updates erop uitvoerden. Het probleem was dat bij het omdraaien van de sleutel van gloeien naar starten de batterij weer zou uitschakelen (BMS). Hoewel dit op dit moment geen probleem was voor de dynamo, aangezien de truck niet draaide, was ik een beetje bezorgd over de batterij en waarom dit gebeurde. Nadat ik hem terug had gekregen van DCS, zou het nog steeds gebeuren. Hun suggestie was dat ik op de rand zat van het BMS dat een storing herkende bij het trekken van startampère vanwege mogelijk mijn startmotor die oud was en zoveel trok, aangezien ze eerder een vergelijkbaar probleem hadden.
Om het bovenstaande probleem op te lossen, kwam ik op het idee om nog een batterij parallel te plaatsen. Dus ik investeerde in nog een 200 ampère batterij, waarvoor ze me een aanzienlijke korting gaven vanwege alle problemen die ik met de andere batterij heb gehad. Dit was een oudere batterij uit dezelfde batch als de mijne die ze niet konden verkopen, omdat ze het probleem niet konden oplossen dat hij geen verbinding kon maken met een iPhone (maakt me niet uit, want ik gebruik Android). Deze batterij was niet gebruikt en had nog steeds 0 cycli. Past bij mij, en de prijs ook. Ik heb nu deze twee batterijen geïnstalleerd in een opnieuw geconfigureerde opstelling achterin mijn truck. Deze twee batterijen staan naast elkaar op de vloer van de kofferbak achter de achterstoelen en zijn parallel geschakeld om me 400 ampère en ongeveer 2000 startampère te geven. Ik heb nu voor het eerst in vele jaren geen problemen met mijn 12v-opstelling en kan nu ook inductiekookplaat, airfryer en mijn nespresso-apparaat gebruiken (Kamperen is een stukje vooruitgegaan sinds mijn eerste keer worstjes bakken in een koekenpan op een butaankoker).

Zodra ik mijn achterste opstelling heb voltooid, zal ik wat foto's plaatsen om de wijzigingen en de locatie te laten zien, omdat het extreem goed werkt.

Dit is niet voor bangeriken. Ik heb mijn bankrekening met ongeveer $ 10.000 tot $ 12.000 verlicht in dit 12v-systeem in de loop van de afgelopen 5 jaar om mijn probleem te ontwikkelen en op te lossen. Ja, ik begrijp dat het een probleem is dat ik heb gecreëerd, maar ik volg niet graag de norm en luister ook niet naar wat iedereen op YouTube me probeert te verkopen (&^%arc-troep). Vroeger ook, maar ik ben nu veel meer geïnformeerd over deze problemen.

Is er een eenvoudigere manier om dit te doen? Ja. Je kunt je houden aan de traditionele DC-DC-lader en opladen met ongeveer 40 ampère. Je kunt er ook zonne-energie in stoppen en helpen opladen met ongeveer 10 ampère. Voor het pad dat ik in andere gebieden ben gegaan (elektrische ventilatoren, elektrische waterpomp), zou dat type systeem in mijn ogen niet gaan lukken. Ik wilde iets dat daar aan de eis kon voldoen, met een hoog tarief (200 ampère+) kon opladen en me ook kon geven wat ik nodig had als ik wilde gaan kamperen.
 
Deze twee batterijen staan naast elkaar op de vloer van de kofferbak achter de achterstoelen en zijn parallel geschakeld om me 400 ampère en ongeveer 2000 startampère te geven. Ik heb nu voor het eerst in vele jaren geen problemen meer met mijn 12v-opstelling.
Bedankt voor de update. Klinkt alsof je nu dezelfde batterijopstelling hebt als ik. 2x200ah dcs slimlines. Ik heb geen problemen gehad met starten, dus ik verwacht dat het nu goed gaat. Ik heb een "ec offroad"-bevestiging gebruikt waarbij de batterijen plat op elkaar liggen. En gewoon een paar dikke koperen staven om ze te verbinden.

Tot nu toe doet mijn fabrieks(of vergelijkbare) dynamo opmerkelijk goed werk om ze op te laden. Ik heb echter de bedrading naar de dynamo geüpgraded. Maar ik betwijfel of deze je hogere verbruik met de ventilatoren/pomp zou kunnen bijhouden. Ben nog steeds benieuwd naar je geüpgrade dynamo, maar voorlopig houd ik het bij wat ik heb totdat deze kapot gaat.
 
Discussion starter · #37 ·
Goed om te horen dat alles goed gaat met je opstelling.

Ik wilde ze bovenop elkaar plaatsen, maar met de manier waarop ik mijn achterste opstelling afmaak, werkte het heel goed om ze naast elkaar te hebben.

Ik heb mijn eigen wieg gemaakt van 25 mm hoekstaal. Ze liggen op hun kant met de aansluitingen naar de achterstoelen gericht. Ik heb deze nu verwijderd omdat ik een slaapopstelling achterin aan het maken ben, zodat ik het gewicht van de daktent kwijt kon. Ik heb de mijne aangesloten met 95 mm kabel, omdat ze te ver uit elkaar lagen om met de rail te verbinden. Goed dat je dit kon doen. De veiligste manier om ze aan te sluiten om een groot vermogen tussen hen mogelijk te maken.

Ik heb ook de voeding geüpgraded naar 75 mm² vanaf de dynamo naar het verbindingspunt dat naar de accu's loopt. Sterker nog, ik heb zoveel mogelijk geüpgraded. 50 mm² naar de gloeibougielijn, 75 mm² naar de startmotor etc. Ik denk dat groter in dit geval altijd beter is.

Met betrekking tot mijn dynamo, als ik dit pad opnieuw zou bewandelen, zou ik proberen het geld uit te geven aan het veranderen van mijn riemopstelling naar een serpentine van de V en proberen een Mechman-dynamo te kopen. Met 400 ampère input op onze opstellingen kan Mechman dynamo's leveren met deze output en hoger. Ik denk dat als je een dynamo met een hoge output hebt en deze op 40% belasting laat draaien, deze langer meegaat dan een dynamo met 95% output. Ik klaag nu niet over de dynamo, het zou naar mijn mening gewoon dezelfde prijsoptie zijn. Ik ga dit waarschijnlijk doen, omdat het in de toekomst aantrekkelijk voor me is om één riem over alles te laten lopen.
 
Met betrekking tot mijn dynamo, als ik dit pad opnieuw zou bewandelen, zou ik proberen het geld te besteden aan het veranderen van mijn riemconfiguratie naar een serpentine in plaats van de V
Ik heb hier vaak zelf over nagedacht, er zou minder kans op slippen zijn. Gebruik je nog steeds de standaard stuurbekrachtigingspomp of ben je daar al elektrisch voor gegaan? want dat zou één ding minder zijn om een riem omheen te laten lopen.
 
Discussion starter · #39 ·
Momenteel draaiend met de standaard pomp. Ik heb hier geen slippen op. Mijn stuurbekrachtigingsriem is vrij lang, omdat hij de krukas / stuurbekrachtigingspomp / eindeloze luchtpomp omwikkelt. De eindeloze lucht zit onder de stuurbekrachtiging, maar aan de onderkant van de motor. Ik speel met het idee om dit te verwijderen en over te stappen op een of twee ARB twin compressoren, omdat ik veel vermogen heb om ze aan te drijven. Ik zit niet graag een half uur te wachten om mijn 37" banden op te pompen, vandaar mijn gedachten erover.

Ik wil een PSC ram voor mijn besturing om de grotere banden die ik er nu op heb te helpen draaien. Ik overweeg hiervoor een apart systeem met een elektrische pomp, aangezien mijn Hydroboost voor de remmen van de standaard stuurbekrachtiging komt en ik er niet zeker van ben of de druk in het systeem voldoende is om de besturing, remmen en stuurbekrachtiging te laten werken. Als alternatief heb ik naar hun pompen gekeken die ongeveer 1600-1700 psi leveren. Ik zal zien wanneer ik de poelie conversie heb voltooid, aangezien ik er niet zeker van ben of de v-snaar hier goed mee zal werken.

Op de dynamo heb ik een flink aantal riemen versleten. Wat dit uiteindelijk bleek te zijn, is dat ik een groot deel van de bovenste dynamo beugel heb verwijderd om de slang uit de zijkant van de diesel performance thermostaat behuizing te laten komen en intern naar de kachelkern te laten lopen. Mijn maat kwam hierop toen hij iets op YouTube bekeek en daar een openbaring over had. Het was een simpele oplossing. Ik heb er gewoon een hoek overheen gelast en verstevigd. Ik zou deze mod sowieso aan iedereen aanbevelen, of ze nu de bovenste beugel aanraken of niet, omdat het de bovenste beugel verstevigt en elk harmonisch geluid door de standaard beugel stopt. Geen problemen meer. Ik heb dit ook afgemaakt en na deze foto's zwart geschilderd.

Ik heb ook mijn eigen bovenste beugel afstelsysteem gemaakt waarmee de riem correct kan worden afgesteld met behulp van de bout in plaats van een koevoet zoals ik vroeger deed. Je kunt de bout uitsteken op de foto hieronder.
 
Discussion starter · #40 ·
Ik dacht dat ik een paar foto's zou toevoegen van hoe ik mijn batterijen heb gemonteerd, nu ik weer probeer het achtersysteem wat verder af te werken.

Er zullen nog wat wijzigingen komen, zoals het permanent monteren van de shunt die ik net iets beter heb geïnstalleerd (Victron monitoring). De batterijen zullen echter niet verplaatst worden.

Dus met deze opstelling ga ik een Breville 11-in-1 oven (airfryer etc.), een 240v waterkoker, inductiekookplaat en andere items (opladers etc.) gebruiken. 400 ampère aan batterijen hebben, verandert zeker wat je in je opstelling kunt gebruiken.

Even ter info, ik heb mijn truck meer dan 8 weken niet gestart en gebruikte mijn stereo erin terwijl ik eraan werkte en de batterijen leeggetrokken tot de uitschakelmodus door de BMS. Ik heb de truck gestart met mijn lithium powerpack en de dynamo laadde deze vrij snel op, zelfs als ik de dynamo op 80% velduitgang heb staan. Bij die instelling had ik 162 ampère die in de batterijen ging bij 1300 tpm. Ik heb de velduitgang veranderd naar 100% en had 197 ampère bij diezelfde tpm. Best indrukwekkend als je het mij vraagt. Ik weet niet zeker of je typische loodzuur- of AGM-batterij die lading aankan, of zo leeg kan raken als het was. Maar het is niets wat ik vaak zou willen doen. De dynamo-instelling blijft echter op 80%, want ik heb liever niet dat de dynamo op 100% hoeft te draaien. Door hem koel te houden, gaat hij langer mee.

Zoals je hieronder kunt zien, een goede positie voor het gewicht recht boven de achteras en laag achterin.
 
21 - 40 of 46 Posts